7
Left Right

On-line komunikace

S příchodem Internetu se lidem otevřel nový komunikační kanál. I když klasické dopisy mají stále velkou váhu a to především z pohledu emočního, z praktického hlediska je převyšuje komunikace přes Internet, neboli on-line komunikace. Mezi nesporné přínosy internetové komunikace patří rychlost, finanční nenáročnost a nepřetržitá dostupnost.

Svět Internetu nabízí v zásadě dva typy komunikace:

  • 1) asynchronní komunikaci
  • 2) synchronní komunikaci

1) Asynchronní komunikace. Asynchronní komunikace nevyžaduje okamžitou reakci adresáta. Jedná se například o komunikaci přes e-mail nebo na diskusních fórech. Znamená to, že odesílatel dopis odešle a příjemce může odpovědět do několika minut, hodin, dní či dokonce týdnů.

E-mail je elektronická obdoba dopisní korespondence. Obě komunikující strany musí mít založenou e-mailovou schránku (někdy se používá označení e-mailový účet – i když se jedná o účet, není to účet finanční a nic se za založení neplatí, jedná se o bezplatnou registraci) a musí znát konkrétní e-mailovou adresu, na kterou chtějí e-mail (dopis) odeslat. Kdy si však příjemce e-mail přečte, závisí pouze na něm. Stále ještě mnoho lidí své schránky nekontroluje denně, čímž je ovlivněna rychlost této komunikace.

Diskusní fórum je místo na Internetu, kde lidé navzájem sdílejí své názory a reagují na různá témata. Pro diskusní fórum je typické, že se na konkrétní téma reaguje několik hodin, dnů či měsíců. Nevyžaduje se tedy bezprostřední reakce.

2) Synchronní komunikace. Pokud tedy potřebujeme bezprostřední reakci příjemce, je vhodnější volit právě komunikaci synchronní. Ta probíhá přímou interakcí zúčastněných stran. Hovor probíhá napřímo, v reálném čase, za použití speciálních chatovacích nástrojů. Chat je rychlá, krátká komunikace lidí na nějaké komunikační síti, na internetové stránce. Slovo chat v angličtině znamená „pokec“. Tento typ komunikace můžeme přirovnat k SMS. Mezi chatovací nástroje (programy, aplikace) patří například: Skype, Google talk, Jabber, Hangouts. V mobilních telefonech navíc Viber, WhatsApp, Messenger. Stejnou funkci ale naleznete také například na Facebooku.

A jak fungují chatovací nástroje?

Nejprve si musíme vybranou aplikaci do svého zařízení stáhnout a instalovat. Jedná-li se o počítač, najdeme konkrétní program na stránce určené ke stahování, například na stahuj.cz nebo slunecnice.cz. Zde si podle kategorie či podle názvu vybereme a dáme stáhnout. Musíme si pohlídat, aby byl program freeware tedy ke stažení zdarma. Po stažení nalezneme program ve stažených souborech a musíme ještě spustit instalaci. Po nainstalování po nás bude program ještě požadovat registraci, jedná se vlastně o identifikaci uživatele a většinou stačí zadat emailovou adresu. Poté je možné začít bez obav komunikovat.

Podle jména či e-mailové adresy nalezneme přátele (kteří však musí mít nainstalovaný stejný program) a můžeme je oslovit. Zda je přítel momentálně online (tedy připraven komunikovat) poznáme většinou podle zeleného označení. Klikneme na jméno kontaktu a ihned se nám zobrazí prostor, kam je možné psát text naší zprávy. Tyto programy však kromě textu umí posílat i obrázky, dokumenty nebo videa. Většinou také prostřednictvím chatovacích nástrojů můžeme zahájit videohovor, tedy telefonování přes internet, kdy se navzájem dotyční vidí přes webovou kameru. Máme-li stolní počítač, musíme být na hovory či videohovory také technicky připravení. Znamená to, že musíme mít mikrofon, sluchátka (bedničky) a webovou kameru. Všechna tato zařízení se dají dokoupit v prodejně s elektrem. Máme-li notebook, vše je v něm již zabudované a jen kdybychom nechtěli, aby byl náš hovor slyšet, připojíme sluchátka. I tablet nám dovolí uskutečnit videohovor, avšak zde si musíme pohlídat, zda má tablet zabudovanou přední kamerku.

Některé chatovací programy lze také nainstalovat jako aplikaci do mobilního telefonu a je tak možné být on-line prakticky nepřetržitě. Co se týká chatovacích aplikací v mobilních telefonech, tak fungují velmi podobně jako ty v počítačích. Konkrétní aplikaci nalezneme v obchodě, který má každý chytrý telefon k dispozici. Máme-li mobilní telefon s Androidem, máme Obchod Play, máme-li iOS máme App Store, máme-li Windows mobile, máme ochod Store. Všechny tyto obchody fungují na stejném principu. Nejprve se do něj musíme zaregistrovat naší e-mailovou adresou a poté máme přístup nepřetržitý. I když se nazývají obchodem, neznamená to, že jsou zde všechny aplikace za poplatek. Naopak nám většinou stačí aplikace, které se neplatí a jsou ke stažení zdarma. Všechny potřebné informace, jsou v obchodech čitelně uvedeny a tak se nám nemůže stát, že nakonec za vybranou aplikaci musíme zaplatit.

Vyznat se ve všech aplikacích nám pomáhá možnost „seřadit podle nejstahovanějších“ anebo pročítání recenzí a hodnocení. Čím více uživatelů si danou aplikaci stáhlo, tím větší máme jistotu, že bude fungovat a že jí bude používat i co nejvíce našich přátel. Hodnocení (nejčastěji se používá pět hvězdiček – čím více hvězdiček tím vetší spokojenost) zadávají uživatelé a jedná se o vyjádření názoru na konkrétní aplikaci.

Instalace do mobilních telefonů je daleko jednodušší než do počítačů. Zde stačí kliknout na „instalovat“ a telefon už si poradí sám. Po pár vteřinách (minutách) se nám vybraná aplikace zobrazí na ploše či ve všech aplikacích a většinou je připravená k okamžitému použití. Samozřejmostí jak pro instalaci i používání chatovacích nástrojů je přístupný internet v mobilu. Wi-fi nebo mobilní data. Platíme sice za poskytnutí internetu (podle našeho poskytovatele), ale určitě ne za komunikaci jako takovou. Můžeme tedy chatovat, volat si nebo posílat fotografie bez dalších mimořádných poplatků. Jen pozor v zahraničí! Tam je určitě výhodnější používat wi-fi v hotelu či v restauracích než platit mobilní internet.

Chcete-li se o on-line komunikaci dozvědět více, klikněte na následující odkazy:
Komunikace přes Internet. cz.nic,
Internetová diskuse. Wikipedie,
On-line komunikace. Bezpečný internet.cz,
Programy pro komunikaci. SvětAndroida.cz.

Nahoru