4
Left Right

Sociální sítě

Se sociálními sítěmi se setkáváme téměř na každém našem kroku nejen na Internetu, ale už i v reálném životě. To, že máme založený profil na nějaké sociální síti, se stává samozřejmostí a v některých kruzích dokonce společenskou povinností. A co to vlastně ty sociální sítě jsou, k čemu slouží, jaké jsou nejznámější a na co si v nich dávat pozor? S tím vším nás seznámí následující text.

Co je sociální síť

Sociální síť je místo na Internetu, kde můžeme s ostatními lidmi sdílet informace, fotografie, videa či své pocity. Díky těmto sítím se lidé mohou něčemu přiučit, mohou si navzájem pomoci, mohou se vyslechnout nebo se také seznámit. Jedná se o virtuální prostor, kde spolu komunikují dva nebo více uživatelů Internetu. Každá sociální síť požaduje před použitím založení takzvaného profilu. Jedná se o registraci na určité internetové stránce, na námi vybrané sociální síti. První sociální síť se objevila již v roce 1997. Jednalo se o projekt Sixdegrees.com, který tehdy nabízel možnost vytvořit si profil a propojit se s přáteli. Služba sice svůj provoz ukončila v roce 2001, ale právě funkce tohoto projektu definovaly základ, který mají sociální sítě dodnes společný. Dle odhadů existuje zhruba 200 sociálních sítí, které využívá až 46 % celosvětové populace.

Dělení sociálních sítí

Sociální sítě můžeme rozdělit na osobní a profesní. Jak už názvy napovídají, osobní sociální síť nabízí možnosti komunikace mezi lidmi navzájem, kdy uživatel vystupuje sám za sebe. Kdežto profesní sociální síť je primárně vytvořena na komunikaci firem, na shánění nových zaměstnanců, sdílení pracovních životopisů a podobně. Mezi osobní sociální sítě řadíme například: Facebook, Twitter, MySpace, Badoo, Spolužáci, Lidé.cz, Linkuj.cz či Google+. Mezi profesní sociální sítě patří například: LinkedIn či Xing.

Znaky sociálních sítí

Vytváření komunit

Klíčová funkce sociálních sítí. Jedná se o to, že se na Internetu mohou uživatelé propojovat do různých komunit (společenství, skupin, přátelství) a vytvářet tak vztahovou síť na základě nějakého společného zájmu či názoru. Například se do přátelství přidávají lidé z jednoho města, lidé co sledují společný seriál, fanoušci konkrétního sportu, lidé co rádi vaří a tak dále. Sdílejí potom své názory, diskutují o aktuálním tématu nebo si navzájem posílají fotky svých výtvorů. Sdílení obsahu je hlavním cílem všech sociálních sítí.

Založení profilu

Pro přihlášení do konkrétní sociální sítě, si musí každý uživatel založit svůj profil (účet, registrace). Jedná se o virtuální vizitku s osobními údaji, kterými se poté na sociální síti prezentuje a je podle nich dohledatelný a identifikovatelný pro ostatní. Kromě jména to mohou být údaje jako: místo bydliště, fotografie, stručný životopis, informace o dosaženém vzdělání, o rodinném stavu, možnostech kontaktování, vlastních zálibách atd. Ale pozor! Jde o citlivé informace a každý by si měl dobře rozmyslet, které z nich zpřístupní veřejně, které budou dostupné jen vybraným uživatelům a které raději neuvede vůbec.

Interakce

Kromě svého profilu se uživatel může na sociálních sítích projevovat i prostřednictvím příspěvků tzv. statusů (nálad, názorů, videí, fotografií) které se zobrazují ostatním uživatelům konkrétní sociální sítě. Ti pak mohou na tyto příspěvky různými způsoby reagovat. Způsoby reakce se liší podle zvolené sítě, ale základní principy jejich fungování jsou u všech podobné. Reakce tedy může mít formu:

  • a) označení příspěvku s cílem podpořit jeho viditelnost – většinou formou tlačítka pod příspěvkem (Like na Facebooku (palec nahoru), + na Google+, Favourite na Twitteru)
  • b) komentář, odpověď pod příspěvkem – slovní komentář, napsání vlastní myšlenky, diskuze
  • c) sdílení příspěvku ve vlastním profilu – podpora příspěvku, sounáležitost, souhlas s myšlenkou

Na co si dát pozor

  • 1) Chránit svoje soukromí, nesdělovat citlivé údaje o sobě, ani o našich blízkých.

  • 2) Nepřidávat do přátel každého, kdo nás o přátelství požádá – nevíme totiž, zda se za profilem neskrývá nějaký podvodník. Chceme-li však poznávat nové lidi, je lepší si s dotyčným nejprve nezávisle psát, prohlédnout si jeho profil a při „seznamování“ používat selský rozum. Jakmile se nám něco nezdá, například nám dotyčný neustále píše, tlačí nás do přidání do přátel, požaduje po nás telefonní číslo nebo adresu, je lepší si ho mezi přátele nepustit. Musíme si také dávat pozor na falešné profily. Znamená to, že některý uživatel založí profil jménem jiné osoby. Často se to stává u celebrit a veřejně známých lidí. Zkrátka je potřeba používat již zmíněný selský rozum a nevěřit všemu, co na Internetu čteme.

  • 3) Nesdělovat adresu bydliště a termín dovolené. Velmi často se stává, že na základě uvedení termínu dovolené zloději zjistí, že nikdo není doma a mohou mít pré.

  • 4) Nepůjčovat peníze přes Internet. Jakmile po nás někdo naléhavě požaduje finanční půjčku, kterou chce ještě ihned poslat na účet, je to krajně podezřelé. S velkou pravděpodobností se jedná o podvodníka, který je skrytý za profilem kamaráda a snaží se z nás vylákat nejen finance, ale také přístupové údaje k bankovnímu účtu.

  • 5) Obezřetně na klikání na odkazy od cizích lidí. Mnohé mohou obsahovat nebezpečný počítačový vir.

  • 6) Při zakládání profilu zvolit dostatečně silné heslo. Aby se nám do profilu nepřihlásil někdo cizí, je zapotřebí zvolit silné heslo. Ideální heslo obsahuje písmena i čísla a vypadá například takto: Mo1He2Na8FB9. Více o silném hesle v následujících dílech Nebojte se Internetu.

Chcete-li se o sociálních sítích dozvědět více, klikněte na následující odkazy:
Sociální sítě. Jak na Internet,
Sociální síť. Wikipedie,
Sociální sítě. Bezpečný Internet,
Sociální sítě. Aktuálně.

Nahoru